Ο Χόρχε Μπουκάι στο βιβλίο του ο δρόμος της συνάντησης (2010) παρομοιάζει την οικογένεια με ένα βατήρα πάνω στον οποίο κάθε παιδί καλείται να σταθεί στην άκρη του και στη συνέχεια να βουτήξει από αυτόν για να πραγματοποιήσει "το άλμα προς τον κόσμο και την μετέπειτα ζωή". Ο βατήρας αυτός πατάει πάνω σε τέσσερα βασικά στηρίγματα, τόσο σημαντικά, που αν δεν είναι στέρεα κανένα παιδάκι δεν μπορεί να περπατήσει πάνω του χωρίς να πέσει. Τα τέσσερα αυτά βασικά στηρίγματα είναι: η αγάπη, η εκτίμηση, οι κανόνες και η επικοινωνία. Τέσσερα στοιχεία τα οποία συνθέτουν τον ακρογωνιαίο λίθο της σωστής γονικής ανατροφής. Παρακάτω θα επιχειρήσουμε μια σύντομη ανάλυσή τους.
Όπως αναφέρθηκε ήδη το πρώτο στήριγμα είναι η αγάπη. Το παιδί που εισπράττει αγάπη άνευ όρων θα καταγράψει μέσα του την αίσθηση ότι είναι σημαντικό και αξίζει να αγαπηθεί και έτσι με τη σειρά του θα μπορέσει αβίαστα να δώσει και εκείνο αγάπη και να αναπτύξει υγιείς σχέσεις με τους γύρω του στη ζωή του. Η αγάπη του γονιού προς το παιδί του θα πρέπει να είναι δεδομένη, σταθερή και σίγουρη και να εκφράζεται με κάθε τρόπο σε κάθε ευκαιρία, με λόγια και με έργα. Ας μη ξεχνάμε ότι η αγάπη που δείχνει ο πατέρας προς τη μητέρα και το αντίστροφο αλλά και η έκδηλη αγάπη που δείχνει κάθε γονιός για το παιδί του διαμορφώνει ένα ζεστό και ασφαλές περιβάλλον μέσα στο οποίο μπορεί κάθε μέλος να αναπτυχθεί, ενώ προσφέρει στο παιδί τη αίσθηση ότι ανήκει κάπου και ταυτόχρονα μια μοναδική ταυτότητα, που το κάνει να ξεχωρίζει από τα άλλα παιδιά. Τέλειες οικογένειες με τέλειους γονείς δεν υπάρχουν, εξάλλου δεν μπορεί κανείς να είναι τέλειος, αρκεί να προσπαθεί ειλικρινώς και ότι κάνει, να το κάνει με αγάπη.
Εκτίμηση μέσα στην οικογένεια υπάρχει όταν τα μέλη της πιστεύουν ότι κάθε ένας τους αξίζει για αυτό που είναι αλλά και ως σύνολο είναι υπερήφανοι και σίγουροι για την οικογένειά τους. Οι γονείς θα κάνουν λάθη στην ανατροφή των παιδιών τους όπως ήδη αναφέραμε ωστόσο είναι σημαντικό να νιώθουν πως έχουν την ικανότητα να ασκούν αποτελεσματικά το γονικό τους ρόλο διαφορετικά αυτή η αδυναμία γίνεται εύκολα αντιληπτή από το παιδί με συνέπεια να νιώθει και το ίδιο αδύναμο. Από την άλλη πλευρά κάθε παιδί είναι απαραίτητο να γνωρίζει ότι μπορεί να τα καταφέρει. Έτσι οι γονείς είναι προτιμότερο να συγκεντρώνουν την προσοχή τους στα θετικά σημεία των παιδιών τους, να τονίζουν ότι τους αρέσει και ότι εκτιμούν από αυτά που κάνουν τα παιδιά τους αντί να επικεντρώνονται στα λάθη τους.
Οι κανόνες αποτελούν το πλαίσιο ασφάλειας και πρόβλεψης για την ανάπτυξη κάθε παιδιού. Είναι αναγκαίοι για την εύρυθμη λειτουργία τόσο της ίδιας της οικογένειας αλλά και για την εξοικείωση των παιδιών με το ευρύτερο κοινωνικό πλαίσιο. Οι κανόνες της οικογένειας δεν αποτελούν μέσο επίδειξης ισχύος ή επιβολής εξουσίας για το λόγο αυτό θα πρέπει να είναι δίκαιοι, ελαστικοί αλλά ταυτόχρονα και να τηρούνται με συνέπεια και να επεξηγούνται με σαφήνεια. Οι περισσότεροι γονείς τείνουν να παρουσιάζουν μια μη σταθερή συμπεριφορά ως προς τους κανόνες. Άλλοτε απαιτούν να εφαρμόζονται αυστηρά και άλλοτε τους ξεχνάνε εντελώς. Μπορεί να είναι πολύ συνεπείς σε κάποιον κανόνα και υπερβολικά ελαστικοί απέναντι σε έναν άλλο. Επίσης, πολύ συχνά δεν τους εφαρμόζουν από κοινού και οι δύο γονείς. Δεν πρέπει να αγνοούν όμως πως κρατώντας τέτοιες στάσεις απέναντι στους κανόνες στέλνουν αντιφατικά μηνύματα στα παιδιά και τα μπερδεύουν.
Η επικοινωνία αποτελεί το τέταρτο σημαντικό στήριγμα της οικογένειας. Όλοι ξέρουμε τι είναι επικοινωνία και τη ζωτική σημασία της μέσα στην οικογένεια. Ωστόσο σε πολλές οικογένειες η ανεπαρκής επικοινωνία είναι συνηθισμένο φαινόμενο έτσι συχνά ακούμε ένα γονιό να λέει: "μιλάω στο παιδί μου" ενώ θα έπρεπε να λέει "μιλάω με το παιδί μου". Όταν ακούμε αυτό το "στο παιδί μου" ξέρουμε πως ένα μεγάλο μέρος της επικοινωνίας τους αποτελείται από γκρίνια, υπενθύμιση, κριτική, απειλή, κήρυγμα, ανάκριση και αξιολόγηση. Ένας γονιός προκειμένου να διευκολύνει το παιδί του να επικοινωνήσει μαζί του θα πρέπει να το πείσει ότι ενδιαφέρεται αληθινά να το ακούσει. Ότι παίρνει στα σοβαρά τα οποία παράπονα και δυσκολίες το απασχολούν και ότι κάνει κάθε προσπάθεια να το καταλάβει κάνοντας ερωτήσεις και ζητώντας διευκρινίσεις. Ακόμα ζητάει τη γνώμη του παιδιού και του εκφράζει τα συναισθήματά του (έτσι μαθαίνει και το παιδί να κάνει το ίδιο). Μη ξεχνάτε ότι η εποικοδομητική επικοινωνία δημιουργεί έναν δυνατό δεσμό ανάμεσα στο γονιό και στο παιδί και είναι απαραίτητη προκειμένου το παιδί να αναπτύξει μια υγιή προσωπικότητα και καλές σχέσεις με του γονείς αλλά και τους γύρω του.
Μαράκη Νίκη, Κοινωνική Λειτουργός *
* Η κοινωνική λειτουργός βρίσκεται στο σχολείο κάθε Δευτέρα και Τρίτη από τις 9.00 έως τις 14.00 και είναι στη διάθεση των γονιών των μαθητών.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου